Nieuwe artikelen:

  • Moschino Toy 2 Bubble Gum

    Moschino Toy 2 Bubble Gum
  • Charlotte Tilbury Nudegasm Face Palette

    Charlotte Tilbury Nudegasm Face Palette
  • Mijn (of eigenlijk onze) liefde voor sneakers

    Mijn (of eigenlijk onze) liefde voor sneakers
  • Abysk Facial Oil & Facial Cleanser

    Abysk Facial Oil & Facial Cleanser
  • SHOP TIP | DE BIJENKORF BEAUTY ADVENTSKALENDER 2021

    SHOP TIP | DE BIJENKORF BEAUTY ADVENTSKALENDER 2021
  • Diego Dalla Palma Struccatutto Detox Make-up Cleansing Butter

    Diego Dalla Palma Struccatutto Detox Make-up Cleansing Butter
  • Zara Universal Oud

    Zara Universal Oud
  • Kate Spade New York Eau de Parfum

    Kate Spade New York Eau de Parfum
  • Diego Dalla Palma The Elixir

    Diego Dalla Palma The Elixir
  • Heb jij ook te veel rente betaald?

    Heb jij ook te veel rente betaald?

BLOG TALK | DE WONDERE GEHEIME WERELD VAN PERSBUREAUS

BLOG TALK | DE WONDERE GEHEIME WERELD VAN PERSBUREAUS

Als je gaat bloggen over bijvoorbeeld beauty krijg je van zelf ooit eens te maken met en pr bureau (persbureau). Maar hoe werkt dat nou precies allemaal, en waarom doen bloggers er toch allemaal zo geheimzinnig over? Net of alle informatie in een kluisje zit en met niemand gedeeld mag worden? Inmiddels blog ik al meer dan twee jaar en heb ik het één en ander geleerd in blogland (nog lang niet alles). Dus vandaag ga ik er wat meer over vertellen, plus mijn mening er over geven.

Wat doet een pr bureau:
Om het even simpel uit te leggen een pr bureau heeft diverse merken onder zijn hoeden. Dit kan op alle gebieden zijn zoals beauty, mama & kids, food, fashion…noem het maar op. Eigenlijk is er voor bijna elke branche wel een pr bureau te vinden. Een pr bureau verstuurt persberichten van nieuwe producten, merken of producten die even in het zonnetje gezet worden. Af en toe word er een event gehouden, waar je dan als pers (blogger, Youtuber, journalist enzovoort) voor uitgenodigd kan worden. Natuurlijk doet zo’n bureau nog veel meer, maar dit is het even zo kort mogelijk samengevat.

Welk merk hoort bij welk persbureau:
Dit is dus de vraag waar veel mensen heel geheimzinnig over doen. En toen ik begon met bloggen snapte ik daar echt totaal niks van. Waarom is het zo’n groot staatsgeheim? Waarom kunnen bloggers elkaar niet gewoon een beetje helpen? Nu snap ik het juist wel! Er zijn namelijk persbureaus die het niet waarderen als je alle informatie doorspeelt, omdat de aanvragen dan nog meer binnenstromen. Plus ik snap het nu ook als blogger zijnde. Elke blogger (Youtuber enzovoort) werkt hard voor zijn/haar content. Gaat zelf op onderzoek uit, en leert daar door nieuwe mensen en merken kennen. Het is dus niet zo fair om deze informatie met mensen te delen, waarmee je normaal ook niks deelt…toch? Ik ben echt de beroerdste niet, maar ik heb het nu al té vaak mee gemaakt dat mensen contact zoeken met mij voor allerlei informatie en dat ik daarna niks meer hoor. Natuurlijk zijn er ook een aantal mensen met wie ik wel dingen bespreek en waar het ook van beide kanten afkomt. Dus nee het is niet alleen maar negatief in blogland…absoluut niet haha!

Hoe kom ik dan in contact met een persbureau:
Natuurlijk snap ik dat je graag persberichten wilt ontvangen van je favorieten merken. Je kan heel simpel Google erbij pakken en dan bijvoorbeeld ” Merk + PR” gaan zoeken. Of je stuurt een nette mail naar het merk zelf, vaak sturen die het dan door naar het pr bureau waarbij ze aangesloten zitten. En het aller leukste is natuurlijk als een persbureau zelf contact zoekt met jou! Maar daar is gewoon veel geduld voor nodig, omdat er natuurlijk ook heel veel leuke bloggers/Youtubers zijn.

Wanneer kan ik het beste contact opnemen:
Hier zijn de meningen heel verschillend over, dus ik doe dit vooral uit mijn perspectief zeggen. Er was altijd een soort van regel dat je minimaal 10.000 unieke bezoekers per maand moet hebben. Maar er zijn genoeg persbureaus die je al op de pr lijst zet voor leuke persberichten als je daar nog onder zit. Daarentegen zijn er ook genoeg persbureaus die je pas in hun bestand zet als je ver boven de 10.000 unieke bezoekers per maand zit. Zorg dus dat je minimaal boven de 5000 unieke bezoekers per maand zit, voor dat je netjes contact opneemt met een persbureau. Nee heb je ja kun je krijgen…toch?

Nog wat tips: Als je een mail stuur stel je zelf dan netjes voor en vertel wat meer over je blog. Vermeld ook je statistieken zoals unieke bezoekers per maand, en je statistieken van social media. Stuur voor de zekerheid een printscreen mee van je unieke blog bezoekers per maand. Maar het aller belangrijkste is ga niet gelijk beginnen over gratis producten… Wees blij met de persberichten die je ontvang (waarmee je weer leuke inspiratie kan opdoen voor artikelen) en als je dan eens wat leuke producten ontvang om te testen, is dat een leuke bijkomstigheid toch? Ga dus niet bloggen om de free goodies, maar investeer ook zelf en heb geduld.

 

Ik hoop dat ik nu een beetje duidelijk heb gemaakt hoe het ongeveer werkt en waarom bloggers hier zo geheimzinnig over kunnen doen. Als je iets wilt bereiken ga er dan zelf voor, ga op onderzoek uit en heb geduld…je komt er wel!

 

 

 

post signature

Volg:

26 Reacties

  1. maart 18, 2016 / 1:54 pm

    Leuk om te lezen en erg herkenbaar! De laatste tijd word ik veel aangesproken door beginnende bloggers die zoveel mogelijk informatie te weten willen komen over het bloggen, PR bureaus en hoe je aan zoveel bezoekers en volgers komt. Ik wil mensen gerust een handje helpen want ik weet goed genoeg hoe moeilijk het is als beginnende blogger (ik ben 3 jaar geleden ook begonnen), maar ik vind het jammer dat ik nadien nooit nog iets hoor van die bloggers terwijl ik ze wel heb geholpen. Een beetje dankbaarheid en respect zou wel op zijn plaats mogen zijn vind ik. Het is meteen duidelijk wie je “gebruikt” en wie niet. X

  2. maart 18, 2016 / 2:02 pm

    Heel goed geschreven Bianca! Ik herken het helemaal!

  3. Amy
    maart 18, 2016 / 2:10 pm

    Leuk artikel Bianca. Ik kom na twee jaar bloggen nog niet in aanmerking voor inschrijvingen bij PR bureaus (ivm bezoekerscijfers) maar sta wel bij verschillende travel PR bureaus op de perslijst. Moet alleen eerlijk zeggen dat het me niet zo heel erg bezighoudt, dus ik verbaas me altijd enorm over bloggers die na 3 maanden daar al zo mee bezig zijn. Ga bloggen omdat je het leuk vindt, de rest volgt later wel!

  4. maart 18, 2016 / 2:28 pm

    Voor 40plusvrouw heb ik alles, zonder de kruiwagens opgebouwd, dan kun je met trots zeggen dat het van jou is. Ik weet ook wel dat er ‘karretjes spanners’ zijn en gewoon volgers volgen van bekende bloggers…
    Als je daar plezier aan beleefd…
    Ik heb twee PR bureaus en ben daar nu met mijn website weer in zee gegaan, ben daar al heel blij mee.
    Als een klein kind…
    En ik investeer ook, de zon gaat niet voor niets op. Schrijf eerst eens zelf over een merk en laat dit dan aan je PR zien, werkt ook beter. Zo toon je vanuit jezelf al interesse in een merk.

  5. Nikita
    maart 18, 2016 / 2:39 pm

    Leuk om te lezen hoe het werkt, ondanks dat ik niet blog vond ik het toch erg brutaal om te vragen, kan mij voorstellen dat je niet gelukkig wordt van bloggers die je uitpersen voor info en dan nooit meer wat van zich laten horen.

  6. Maaike
    maart 18, 2016 / 3:10 pm

    Ik hou me eigenlijk nog niet erg bezig met pr bureau’s, maar wel hartstikke interessant om dit te lezen! En ik snap nu wel inderdaad dat bloggers het liever niet over hebben bij welke pr bureau’s ze zitten

  7. maart 18, 2016 / 3:23 pm

    Heel interessant en duidelijk artikel, Bianca.

  8. maart 18, 2016 / 3:24 pm

    Goed geschreven, ik denk dat je het zo duidelijk uitlegt, maar netjes ook dat je geen namen noemt. Volgens mij worden sommige bureau’s namelijk echt platgespamd met mails van bloggers die op de perslijst willen. Ik ben zelf ook niet echt van het mailen of ik op de perslijst mag; eigenlijk vind ik het fijner om door de bureau’s zelf benaderd te worden. Bij mij begon dat na een tijdje vanzelf en ik denk dat als ze je echt in hun bestand willen, ze je ook wel weten te vinden 🙂

  9. Manon
    maart 18, 2016 / 4:33 pm

    Leuk om te lezen en je hebt het ook erg goed geschreven, want ik herken dit wel. Ik heb eigenlijk 2 persbureaus echt zelf gemaild en de rest heb ik een beetje op mij af laten komen.

  10. maart 18, 2016 / 4:49 pm

    Leuk om te lezen! Je hebt het duidelijk uitgelegd. Zelf sta ik niet zoveel op perslijsten, maar daar blog ik natuurlijk ook niet voor. Meestal komt het inderdaad vanzelf wel.

  11. maart 18, 2016 / 5:39 pm

    Als reviewblogger heb ik er inderdaad veel tijd in gestopt om op perslijsten te komen en contacten aan te halen. Ben wel erg blij dat ik wat hulp heb gehad en de behulpzame bloggers op mijn beurt ook verder kon helpen met nuttige info. Over en weer helpen is wel zo fijn inderdaad.

  12. maart 18, 2016 / 6:02 pm

    Hey Bianca,

    Zeer goed artikel en zeker herkenbaar! Ik merk ook de laatste tijd dat ik veel vragen krijg over pr bureaus en “gratis producten”. Ik vind het niet erg om te helpen, ik help juist graag andere bloggers en krijg ook hulp van anderen en dat vind ik erg fijn. Maar sommigen doen het alleen echt om gratis producten ofzo, zo jammer.

    Ik stop zelf ontzettend veel werk in mijn blog, ook pr bureaus / perslijsten opzoeken etc. Dat hoort er ook gewoon allemaal bij als je echt van bloggen houdt 🙂 . Zelf onderzoek doen is ook gewoon leuk althans vind ik dan haha.

    Liefs!

  13. maart 18, 2016 / 6:48 pm

    Handig! Je blog moet behalve de cijfertjes ook wel bij een bureau passen natuurlijk. En als je geluk hebt word je vanzelf benaderd. Maar dat is nog niet iets waar ik me druk om hoef te maken.

  14. Kelly
    maart 18, 2016 / 8:34 pm

    Ik ben 1 van de gelukkige die nog geen jaar blogt maar wel diverse aanvragen krijgt voor reviews etc en ook pers berichten / events enz. Dus ik ben het er niet mee eens zoals iemand hier boven zei dat je als beginnende blogger daar niet mee bezig moet zijn. Want een beginnende blogger kan ook al goed scoren qua bezoekers aantallen en dus ook interessant zijn voor bedrijven. Al weet ik dat dat in de meeste gevallen wel wat langer duurt dus ik prijs mezelf gelukkig dat al mijn inspanningen zoveel resultaat oplevert.

    Bloggen moet je ook niet doen voor producten want die vraag krijg ik ook vaak “oh als ik ga bloggen dan krijg ik ook allerlei artikelen ” zo werkt het dus niet 😉

    Wel een goed artikel hoor 🙂 top

  15. Kelly
    maart 18, 2016 / 8:52 pm

    Mooi artikel 🙂
    Ik zie alleen iemand reageren met dat je er als beginnende blogger niet mee bezig moet zijn. Oké in de meeste gevallen is het zo dat beginnende bloggers nog niet een super groot bereik hebben maar ik zelf ben 1 van de gelukkige die ondanks dat ik nog geen jaar bezig ben toch best al een behoorlijk bereik heb en regelmatig aanvragen krijg van bedrijven en persbureaus voor samenwerkingen. Soms heb je gewoon “geluk” en ik denk dat het ook ligt aan je eigen motivatie, inzet etc of het gaat werken of niet.
    Ik ben het wel eens met het feit dat je niet moet gaan bloggen om producten enz te krijgen. Ik krijg namelijk weleens de vraag van anderen “Oh als ik ga bloggen dan krijg ik ook al die producten? ” maar ja zo werkt het natuurlijk niet 😉

  16. Tessa
    maart 18, 2016 / 8:58 pm

    Leuk en interessant om te lezen! Ik kom nog lang niet in aanmerking voor samenwerkingen (is ook niet mijn doel op dit moment), maar toch wel fijne informatie over de achterkant van het bloggen!

  17. maart 18, 2016 / 11:16 pm

    Heel mooi uitgelegd!!! Ben morgen al 1 week aan het bloggen… Dus heb hier(nog) niet mee te maken. Maar mijn mening is: bloggen doe je omdat het leuk is!! Dus elkaar een beetje op weg helpen is wel zo fijn!!! Ik krijg veel steun van mijn dochter, Joyce Elise. Zij blogt bijna 2 jaar , dus weet wel hoe het in elkaar zit.Ik merk wel eens dat er soms heel jaloers gereageerd wordt op een review. Jammer hoor!!!

  18. Linda
    maart 19, 2016 / 8:24 am

    Heel fijn om te lezen 🙂 Ik blog nu net 1 jaar en krijg nu een beetje te maken met pr bureaus. Ik heb hier en daar informatie geprobeerd op te zoeken op het internet maar het lijkt inderdaad een heel groot staatsgeheim. Des te leuker is het wanneer ik toch nog iets zelf kan vinden of uitzoeken. En laatst ontving ik zelf een email van een pr bureau, nou dan stuiter ik door de kamer hoor! Toch fantastisch dat je harde werk op die manier erkend word door de grote bedrijven/merken. Hoe leuk het ook is om spullen gratis te krijgen ik kan toch zo super blij worden met een reactie van een lezer van mijn blog dat ze mijn artikel leuk vond, of mijn recept heeft uitgeprobeerd en lekker vond. Het is super cliché, maar het zijn de kleine dingen. -x-

  19. Delphine
    maart 19, 2016 / 8:28 am

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet graag vermeld bij welk bureau ik zit of van welk bureau ik mijn producten kreeg. Ik vraag het namelijk ook niet aan anderen en zoek het zelf op of word aangesproken. Ik kan me goed vinden in je tekst. Behalve de minimum 5000 unieke bezoekers. Ik vind dat je het al veel eerder kan proberen. Oké, ze krijgen veel mails maar het is ook gewoon hun job hé.

  20. maart 19, 2016 / 10:41 am

    Goed artikel! Daar heb je zeker wat aan als je er naar zoekt 🙂

  21. maart 19, 2016 / 4:16 pm

    Leuk dat je hier over schrijft, ik blog niet lang, wel het verhaal dat je vertelt die ken ik wel een beetje. Ik denk ook wel dat het leuk is om te worden waardeert en geen kwaad om te proberen. Maar belangrijk is dat je goede kwaliteit blog oplevert, misschien niet perfect maar dat het van jou is. En geniet met je blog wat extra. Wat je krijgt is mooi mee genomen. En geduld…Yes!

  22. Sanne
    maart 19, 2016 / 4:18 pm

    hier heb ik verder geen kaas van gegeten want ik blog niet 🙂 maar het lijkt mij niet leuk als mensen om wat voor reden dan ook misbruik van je maken 🙂

  23. maart 20, 2016 / 12:03 pm

    Dat heb je allemaal heel mooi verwoord! Je kunt inderdaad wel iets delen met bloggers die je goed kent, maar zelf op onderzoek uit gaan vind ik persoonlijk leuker. Als je dan iets vind, op de perslijst mag, dan voelt dat toch als een mijlpaaltje omdat je het zelf geflikt hebt!

  24. Marieke
    maart 24, 2016 / 2:26 pm

    Ik blog pas sinds 1.5 maand, dus ik denk dat ik eventjes moet wachten met mailtjes sturen! Alhoewel er wel al 400 tot 500 bezoekers per dag op mijn site komen!
    Leuke blog heb je overigens!

    Liefs X

  25. maart 26, 2016 / 8:57 pm

    Leuk artikel, en ook handig en fijn uitgelegd! In het begin heb ik ook alles zelf moeten uitzoeken, zo’n 6 jaar geleden. Zoek en gij zult vinden, zeg ik altijd maar 😉 Al ben ik de beroerdste niet om sommige bloggers, waar ik heel goed mee omga, vaak wel te helpen met dingetjes.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge